روابط چین با عربستان به نفع ایران است | ریاض درحال فاصله گرفتن از آمریکاست
در گفتگوی یک نماینده مجلس با جام‌جم آنلاین مطرح شد

روابط چین با عربستان به نفع ایران است | ریاض درحال فاصله گرفتن از آمریکاست

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

رفتار ضد ایرانی عراق انگیزه اقتصادی دارد | ورود به چالش با ایران، سودی برای بغداد ندارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: یک خط فکری در عراق تلاش به بهبود رابطه با کشورهای محافظه‌کار عرب است تا از سرمایه‌های مالی این کشورها استفاده کند‌.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۶۶

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفتگو با جام‌ جم آنلاین افزود: در چند سال گذشته یک خط فکری در عراق شروع شده که تلاش می‌کند رابطه خود را با کشورهای محافظه‌کار عرب مانند عربستان، امارات و کویت بهبود ببخشد و از سرمایه‌های مالی این کشورها استفاده کند‌.

به گفته این نماینده مجلس منشأ این موضع‌گیری‌های عراق بیشتر انگیزه‌های اقتصادی است و عراقی‌ها تلاش به جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری این کشورها در عراق دارند چون‌ احساس می‌کنند از این روش می‌توانند بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کنند‌.

وی بیان کرد: عراق از راه از این لفاظی‌ها در حال جستجوی منافع اقتصادی خود و جذب سرمایه‌‌گذار از کشورهای عربی است و تصور می‌کند این کشورها می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های عظیم اقتصادی را در عراق فعال کنند و از همین‌روست که این چالش‌ها را ایجاد می‌کند.

نماینده تربت‌جام در مجلس تأکید کرد: اما عراقی‌ها دید دراز مدت به مسائل ندارند. رفتار نخست وزیر فعلی عراق در دراز مدت‌ منافع مردم عراق را تأمین نمی‌کند چون چالش و تنش در روابط بین‌الملل به نفع کسی نیست‌.

به گفته جهان‌آبادی خطاب کردن خلیج فارس با پسوند عربی توسط نخست وزیر عراق تأثیری در تاریخ ندارد، تاریخ را نمی‌شود از نو نوشت، تاریخ اتفاق افتاده و آثار، اسناد، نام‌ها و خلیج‌های تاریخی را نمی‌شود با اظهار نظر چند سیاستمدار تغییر داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اذعان داشت: رفتارهای غیردوستانه بین کشورهای همسایه تنش‌ها و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند و قدر مسلم هیچ کشوری در هیچ از جهان از چالش سودی نمی‌برد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ادامه داد: ما قبلاً در زمان صدام روی مسأله اروند یا حتی قبل از صدام در زمان حکومت شاه چالش‌هایی را با عراق داشتیم و عراق تجربه چالش با ما را دارد و می‌داند این نه سودی به حال ما دارد نه سودی برای آنها.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: چندین هزار نفر از نیروهای ما و چندین هزار از نیروهای آنها در جریان جنگ کشته شدند و منابع مالی که می‌توانست به زیرساخت و رفاه جامعه تبدیل شود صرف جنگ شد و بعد ۸ سال چیزی عاید عراق نشد و الان هم این چالش‌ها حاصلی ندارد.

وی تصریح کرد: نکته جالب این است که خود اروپایی‌ها با برداشتن مرز سیاسی، داشتن پرچم‌، پارلمان و پول در حال رفتن به سمت همگرایی هستند اما ما را در خاورميانه تشویق به چالش می‌کنند اما ما نباید اسیر دست این سیاست‌ها شویم و در کشورهای همسایه تنش ایجاد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها